Det, der virkede i går, virker ikke nødvendigvis i morgen.
Det er den ubehagelige sandhed for ledere i dag.
For verden er kompleks og bevæger sig hurtigere end nogensinde. De fleste ledere bruger deres egne erfaringer til at finde løsninger på udfordringer – men det er ikke længere godt nok. For de nye problemer passer ikke med de erfaringer, vi har.
I stedet for at bruge egne erfaringer og fagfaglighed skal ledere i dag aktivere den kollektive intelligens. Det kræver træning og bevidsthed. Det kræver, at du overgår til et nyt ledelsesparadigme – fra ‘af mig’-ledelse til ‘gennem mig’-ledelse.
I artiklen her får du indblik i, hvorfor det skifte er nødvendigt – og hvordan du som leder aktiverer den kollektive intelligens og skaber ægte engagement.
Her kommer tre konkrete skridt mod at blive en faciliterende leder.
#1 Omfavn det nye ledelsesparadigme
Lederen har svarene og styrer retningen.
Sådan har det traditionelt været – det er lederen, der vurderer, beslutter og tager ansvaret på sine skuldre. For lederen ved jo bedst…
Men i vores ultra-hurtige verden med komplekse og uforudsigelige problemer kan du ikke basere dine løsninger på erfaringer fra fortiden. Det bliver i bedste fald et usikkert og skrøbeligt grundlag at navigere ud fra.
Derfor kalder verden på et paradigmeskifte – vi skal gå fra ‘af mig’-ledelse til ‘gennem mig’-ledelse.
Konceptet stammer fra bogen ‘The 15 Commitments of Conscious Leadership’ af Jim Dethmer, Diana Chapman og Kaley Klemp.
Lad os kort opsummere de to måder at lede på:
‘Af mig’-ledelse:
Her leder du gennem kontrol og egne erfaringer. Du er kaptajnen, der tager styringen, træffer beslutningerne – og løser problemerne. Ofte baseret på din egen faglighed.
‘Gennem mig’-ledelse:
Her leder du ved at facilitere processer, stille spørgsmål og aktivere den kollektive intelligens. Du skaber rammen og giver plads til, at svarene og løsningerne opstår i fællesskab.
Det skifte kræver, at du tør give slip på kontrollen og overdrage ejerskabet til medarbejderne.
Når du gør det, får du mere engagerede medarbejdere, der også tager større ansvar, da de selv i langt højere grad har indflydelse på, hvordan de når deres mål.
Vi ved nemlig, at manglende selvbestemmelse er én af kilderne til mistrivsel på arbejdspladsen.
Derfor er det så afgørende, at du giver dine medarbejdere lov til at have indflydelse på deres opgaver, og hvordan de løser dem.
Vi ved også, at mange ledere kan have svært ved at slippe kontrollen. Det kræver, at du arbejder med dig selv – og faktisk tør stille det svære spørgsmål: “Hvor lidt kontrol kan jeg som leder tåle at have?”
Vil du lykkes med at aktivere den kollektive intelligens, må du se dig selv som en katalysator. Du skaber rummet, hvor løsningerne opstår – gennem dig. Ikke fra dig.
Det fører os til punkt 2.
#2 Sæt vilkårsrammen – uden at påvirke resultatet
Her kommer en hård, men nødvendig erkendelse:
Vi har brug for at forløse mere af den viden, der er i organisationen, end vi gør i dag.
Når vi står over for komplekse problemstillinger i den moderne verden, er det ikke længere nok at trække på egne erfaringer. Vi er nødt til at bringe den kollektive intelligens i spil.
Dine opgaver som leder bliver derfor at:
Sætte rammen
Lytte fordomsfrit
Stille nysgerrige spørgsmål
Vejlede processen uden at bidrage til indholdet.
Rent praktisk betyder det, at det er dit ansvar at skabe et trygt og åbent “rum”, hvor rammen er givet, men mulighederne for at udfylde rammen er åbne.
Du skal altså guide drøftelserne, men ikke bidrage selv. Og du skal kun byde ind, hvis deltagerne går uden for vilkårsrammen, som du har sat.
Det kan du gøre kærligt og åbent, fx ved at spørge: “Kan I hjælpe mig med at forstå, hvordan de ting, vi snakker om nu, passer ind i vilkårsrammen?”
Når du på den måde skaber et trygt rum og engagerer medarbejdernes viden, erfaringer og intuition, kan I sammen finde løsninger, som ingen (heller ikke du) ville have fundet alene.
Men det kræver, at du øger din bevidsthed…
#3 Kig indad, leder – du skal arbejde med dig selv
Det begynder sjovt nok med dig selv:
At facilitere er en disciplin, og den kan læres – med den rette træning og uddannelse.
Og her løber vi ind i en udfordring:
En undersøgelse fra DJØF i maj 2025 viste nemlig, at 39 % af lederne i Danmark ikke har nogen formel lederuddannelse. I den private sektor er det hele 47 % af lederne, der ikke har en lederuddannelse.
Det er slemt!
Når vi ved, at ledelse er afgørende for, at vi skaber forretningsresultater – hvordan kan det så være, at så mange ledere ikke er uddannet inden for faget?
Hvor mange andre specialister ville du ansætte, uden de havde en formel uddannelse? Ville du fx ansætte en jurist, der ikke var uddannet? En ingeniør?
Typisk sker der det, at lederne kommer med en fagfaglighed – altså at de er uddannet til deres fag og senere bliver promoveret til lederrollen. Men når det sker, medfølger der ikke formel træning (som undersøgelsen fra DJØF tyder på).
Vi glemmer – eller forstår ikke – at ledelse ER en faglighed.
Og lederen er nødt til at arbejde med sig selv og træne sin nye faglighed.
Når du skal facilitere processen og engagere den kollektive viden, så kræver det, at du er bevidst om, hvordan dine bias, følelser og mønstre kan påvirke medarbejderne.
Du skal have selvindsigt. Du skal vide:
Hvordan påvirker jeg rummet?
Hvilke følelser bærer jeg med mig?
Hvordan undgår jeg at smitte rummet uhensigtsmæssigt (så deltagerne fx ikke svarer ud fra, hvad de tror, lederen vil høre)?
Pointen er krystalklar:
Sørg for at give jeres ledere god ledertræning, så de lærer de nødvendige kompetencer for at skifte til ‘gennem mig’-ledelse og aktivere den kloghed og viden, der er i organisationen.
Og undgå at lade dem falde tilbage på deres fagfaglighed – for så kommer I til at stå svagt i den hurtige og foranderlige verden, vi er i nu.
Opsummering
En kort opsummering til den travle læser:
Tiden er løbet fra dig. Det, der virkede i går, virker ikke nødvendigvis i morgen.
I stedet for at bruge din egen viden og fagfaglighed må du aktivere den kollektive intelligens. Det gør du gennem de her tre skridt.
#1 Omfavn det nye ledelsesparadigme
Du er ikke kaptajnen, der træffer beslutninger baseret på din egen viden og erfaringer – men facilitatoren, der skaber rammen for, at dine medarbejdere finder løsningerne. Det skifte er nødvendigt for at aktivere den kollektive intelligens.
#2 Sæt vilkårsrammen – uden at påvirke resultatet
Du skal lytte, stille opklarende spørgsmål og guide drøftelserne, men ikke selv bidrage til debatten. Du skal kun byde ind, hvis de går uden for vilkårsrammen.
#3 Kig indad, leder – du skal arbejde med dig selv
Du skal være opmærksom på, hvordan du påvirker rummet. Du må arbejde med dine egne bias, følelser og mønstre – og blive bevidst om dem, så du lærer, hvordan du undgår at smitte rummet.
Brug for sparring om ledertræning?
Hvis du vil høre mere om, hvordan du uddanner dine ledere (eller dig selv) til at klare de komplekse udfordringer, vi står over for i dag, så hjælper vi selvfølgelig gerne.
Fang os på:
contact@humanuniverz.com
+45 33 93 63 23
Tak, fordi du læste med.