Hvad lærer du på Driving Change? Hvordan får du en forandring til at lykkes? Og hvilke udfordringer står du med, når du skal i mål med din forandring?
Det er nogle af de spørgsmål, vi prøver at besvare med artiklen her.
Vi får nemlig en del henvendelser om Driving Change-certificeringen, så her vil vi prøve at fortælle dig lidt mere om den.
Først og fremmest handler det jo om forandringsledelse – altså hvordan du håndterer et forandringsprojekt med særlig fokus på den menneskelige side af forandringen.
En undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø viser, at når vi ikke håndterer forandringsprojekter, fører det til:
Konflikter
Øget tempo
Højere sygefravær
Stress og mistrivsel
Tab af produktivitet
Tab af mening i arbejdet
Lavere engagement og tillid.
… for blot at tage nogle få af konsekvenserne. Det ser ikke godt ud, vel?
Derfor er det vigtigt, at vi håndterer forandringer på en systematisk, hensigtsmæssig og ‘hjerneklog’ måde. Og her kommer Driving Change ind i billedet.
Hvad er Driving Change?
Driving Change er et forløb i forandringsledelse – inklusiv certificering – hvor du får konkrete værktøjer og metoder til at drive en forandringsproces fra start til slut.
Det er baseret på nyeste viden fra psykologi, adfærdsvidenskab, neuroforskning og forandringsledelse, og afprøvet i virkeligheden ude hos organisationer i hele landet.
Forløbet bygger på ACMP’s standard for effektiv forandringsledelse (en uafhængig international standard), og vi plejer at sige, at det er forsknings- og evidensbaseret – og testet af hverdagen.
Det vil sige, at I får konkrete, praktiske værktøjer, som I kan bruge direkte i jeres arbejdsdag, når I håndterer forandringsprocesser.
Driving Change-certificeringen tager 2,5 dage, og indholdet er fordelt på fire faser.
Og hvorfor så fire faser?
Jo, hvis du ikke har en struktur for, hvordan du håndterer en forandring, spænder du ben for dig selv. Du risikerer at gøre tingene i en hjernemæssig forkert rækkefølge. Husk, at forandringsledelse handler om at gøre mennesker klar til en forandring.
Og for at skabe de bedste forudsætninger for det, har du brug for en struktur.
Lad os se nærmere på de fire faser.
De 4 faser i Driving Change
Her er de fire faser, som Driving Change er opbygget omkring.
1. Make it ready
Let’s face it: Du ville aldrig starte et projekt uden at analysere først.
Og det er det samme her – blot på menneskesiden.
Så ‘Make it ready’-fasen handler om at vurdere forandringens karakter og klargøre processen.
Hvad skal du gøre, for at I bliver klar til at mobilisere organisationen?
Fokuspunkter for forandringslederen:
Hvad er det for en type forandring?
Hvor kompleks er den?
Er det noget, vi kender?
Hvem bliver påvirket af den og hvor meget?
Det er også i denne fase, at I laver jeres forandringshistorie og får styr på, hvorfor forandringen er vigtig, og hvorfor den skal ske lige nu.
“Make it ready’-fasen er hele fundamentet for forandringen. Derfor er det også typisk en fase, der tager længere tid.
2. Mobilize it
I denne fase får du styr på interessenter og stakeholders.
Hvem skal drive forandringen? Hvilke ledere har bolden? Hvilke ambassadører skal hjælpe med at implementere forandringen? Er der udvalgte medarbejdere, fx superbrugere af et IT-system, der skal have særlige roller?
Det er også her, du forbereder dig på, hvordan I håndterer barrierer, reaktioner og bekymringer hos målgruppen.
Fokuspunkter for forandringslederen:
Hvad er det for nogle mennesker, vi skal nå ud til? Hvem er sponsor på forandringen?
Hvordan griber vi dem an? Hvordan får vi bedst lederne ombord?
Hvordan vil de berørte målgruppe kunne reagere?
Hvad kunne være på spil, når de reagerer på forskellige måder
Hvordan får vi dem engageret i forandringen?
I denne fase fortæller du også medarbejderne om den kommende forandring.
Husk, at der ikke må være overraskelser Husk at tænke over, hvordan du fortæller om forandringen. For du kan nemt vække bekymringer og usikkerhed, da uforudsigelighed som aktiverer hjernens trusselssystem.
Nøglen i denne fase er at få medarbejderne mest muligt engageret i forandringen – og mindske reaktioner og bekymringer.
Fase 3: Make it happen
Tredje fase er det, man normalt vil kalde implementeringen. Nu skal vi have det til at ske!
Udfordringen her er jo, at vi ofte begår en klassisk fejlslutning: Vi tror, at andre forstår det, vi selv forstår.
Og derfor tror mange ledelser, at “nu har vi sagt det, og så kører det.”
Men sådan er verden jo ikke.
Derfor er det vigtigt i denne fase at tjekke ind hos medarbejderne og forandringen. Vær nysgerrig på, hvordan det går, og hvad der virker og ikke virker.
Fokuspunkter for forandringslederen:
Virker det?
Skal vi justere?
Hvordan tager de imod det?
Hvilke tiltag skal vi bruge hvornår – og på hvem?
Det er afgørende i denne fase, at du bliver ved med at være nysgerrig på, hvad der foregår derude. Det handler om at skabe tryghed og motivation, samt at engagere medarbejderne.
Tredje fase er ofte en kortere, men meget intens periode.
4. Make it stick
Og nu skal I så fastholde forandringen.
Den nye adfærd skal fortsætte.
Her er forandringen ikke længere ny for medarbejderne, men for at komme helt i mål og høste gevinsterne skal vi derhen, hvor folk ikke længere stiller spørgsmål, men bare gør det. Først der kan vi tale om, at forandringen sidder fast.
Fokuspunkter for forandringslederen:
Hvordan arbejder vi på den nye måde?
Hvor har folk brug for støtte?
Spørger lederne ind til det, vi har aftalt?
Er lederne også begyndt at arbejde på den nye måde?
Den fjerde og sidste fase er der, hvor forandringen skal forankres. Derfor er det også typisk en lang fase.
I denne fase vil I begynde at se nye resultater, og det er vigtigt, at I fortæller historierne om, at I lykkes. Det er nemlig også en måde at fastholde forandringen.
Der har du de fire faser, som Driving Change-forløbet bygger på. Og så er vi nødt til at nævne den nok vigtigste forskel på Driving Change og andre kurser/forløb.
Den vigtigste forskel på Driving Change og andre forløb
Det her skal du være opmærksom på, hvis du overvejer forløbet:
På andre kurser/forløb lærer du typisk én forandringsmodel at kende – men på Driving Change får du en køreklar struktur og metode, som virker, uanset hvilke andre forandringsmodeller du bruger (det kunne fx være ADKAR).
Driving Change er altså uafhængig af forandringsmodeller – da det er en struktur og tilgang, som du kan tilpasse den enkelte model. Det er en metode og en række konkrete værktøjer, som du kan bruge med det samme – uagtet hvilke andre modeller du bruger.
Det er ikke enten-eller. Det er både-og.
Hvad kan jeg efter Driving Change?
Det er jo det store spørgsmål, så lad os prøve at besvare det.
Når du har været på forløbet, ved du:
👉 Hvordan du håndterer bekymringer og reaktioner på forandringen
👉 Hvilken rolle du/I selv spiller i forandringer – og hvorfor det er afgørende at forstå
👉 Hvad du aldrig må gøre, hvis de involverede er bekymrede eller usikre på forandringen
👉 Hvad der sker i hjernen under en forandring – og hvordan du bruger den viden til at sikre succes med forandringsprocessen
👉 Hvilke grundlæggende forandringskoncepter du kan arbejde med – og hvordan du vælger den rigtige til netop din forandringsproces.
På forløbet skal du arbejde med en konkret forandringscase fra din organisation.
Det vil sige, at du ikke blot lærer en masse teori – men får praktiske erfaringer med de værktøjer, du lærer at kende. Så ved du nemlig, hvordan du omsætter og bruger dem i din hverdag bagefter.
Nysgerrig på Driving Change?
Hvis du vil høre mere om, hvordan Driving Change-forløbet kan gavne din organisation og hjælpe dig med at opnå resultater, så tag endelig fat i os.
Vi sidder klar til at hjælpe med at besvare dine spørgsmål og finde ud af, om Driving Change er et match for jer.
Fang os på:
contact@humanuniverz.com
+45 33 93 63 23
Tak, fordi du læste med.