3 trin til succes med ambassadører i din forandring

Har du en ambassadør i dit forandringsprojekt?

Det er et kendt greb at bruge en ambassadør i forandringer, og når du gør det rigtigt, er det en stor styrke i processen. Og et afgørende punkt, der kan sikre, at forandringen bliver vellykket.

Men mange er i tvivl om, hvordan de designer konceptet optimalt – og begår masser af fodfejl undervejs.

I artiklen her får du tre trin til succes med ambassadører i forandringer. De bygger på vores egne erfaringer med +250 forandringer, hvor vi har evalueret på de vigtigste udløsere til succes.

Lad os tage fat på de tre trin:

1. Sæt rammerne

Første skridt til succes med ambassadører er, at I definerer selve konceptet og sætter rammerne for rollen.

Noget af det vigtigste af få klarlagt er, hvem der ‘ejer’ og er ansvarlig for ambassadører. Hvem sikrer, at det kører, som det skal? Hvem evaluerer på konceptet? Hvem går ambassadøren til, hvis der er udfordringer? Hvem sørger for at give ambassadøren løbende anerkendelse?

Alt for mange organisationer udnævner ambassadører uden at have styr på fundamentet først. Sørg for at lave forarbejdet. Så undgår I mange udfordringer senere i processen.

Derudover skal I beslutte: 

  • Er det en permanent rolle?

  • Er ambassadøren kun i dette projekt?

  • Skal ambassadøren have træning – og i så fald i hvilken?

  • Skal ambassadørerne samles i et forum eller netværk, hvor de kan sparre og videndele?
     

Desuden skal I også estimere, hvor meget I forventer, rollen kræver af den enkelte ambassadør, og hvor mange ambassadører I har brug for per team/afdeling.

En anden ting, I skal beslutte, er, hvad I kalder ‘barnet’ hos jer. Her er et par forslag:

  • Agent

  • Ildsjæl

  • Spydspids

  • Frontløber

  • Tovholder

  • Trailblazer

  • Nøglespiller

  • Nøgleperson

  • Ambassadør

  • Superbruger

  • Forandringsagent

     

2. Vælg den rette profil

Hvilke kompetencer skal jeres ambassadør have?

Her er en liste med personlige og faglige egenskaber, hvor I kan slette og tilføje, så det matcher jeres forandring:

  • Er respekteret

  • Har kundefokus

  • Kan formidle ny viden

  • Vil investere tiden deri

  • Er positiv og passioneret

  • Kan motivere sine kollegaer

  • Har et godt samarbejde med leder

  • Ønsker sig nye eller flere udfordringer

  • Er en naturlig rollemodel for sine kollegaer

  • Lader informationer flyde ud og ind til projektet

  • Er god til både det tekniske og det menneskelige

  • Synes, det er sjovt at lære nyt og adoptere ny viden

  • Har mod på og lyst til at håndtere reaktioner i forandringer

  • Forstår, hvor vigtig rollen er, og er leders forlængede arm i forandringen.

Når I har valgt, hvilke kompetencer I vil lægge vægt på, begynder I at se efter potentielle matches.

Her er to parametre, som vi kan se, er centrale for, at ambassadøren får succes. 

1. Samspil med leder

Ambassadøren arbejder tæt sammen med lederen. Deres partnerskab er ofte afgørende for, at projektet bliver en succes. Det vil sige, at de fx deltager sammen på kickoff-møder, træning og uddannelse, og at de har løbende kontakt undervejs, så de kan sparre og støtte hinanden. De er også sammen om at definere succeskriterierne og sørge for, at de opnår de ønskede mål. 

2. Tid og plads

Det er som regel nødvendigt at prioritere ambassadørens opgaver, så personen reelt har mulighed for at påtage sig rollen. Det er også noget, som lederen og ambassadøren er fælles om. 

3. Definér rolle og opgaver

Det tredje skridt er at lave en klar beskrivelse af rollen og opgaverne.

Typisk vil ambassadørens opgaver være at stå for introduktion, kommunikation og coaching af afdelingens medarbejdere. Det er en rolle, der går ud over den klassiske ‘superbruger’, da ambassadøren varetager både teknik og forandring/vaneændring.

I får også brug for en grundig rollebeskrivelse, så lederen har et godt grundlag for at vælge den rette ambassadør som sin wingman.

Her kommer nogle forslag, som I kan rette og tilføje i, så de passer til jeres projekt:
 

Ambassadørens rolle

  • Være en naturlig rollemodel for teamet

  • Samarbejde med leder og holde lederen orienteret

  • Have en hverdag og opgaver, der ligner kollegaernes

  • Formidle informationer mellem kollegaer og projektet

  • Introducere/træne kollegaer i nye processer, vaner og adfærd

  • Skabe motivation og være forandringsvillig, entusiastisk, tålmodig og positiv.

 

Lederens rolle

  • Tage ansvar ved at træffe beslutninger, prioritere opgaver og udpege ambassadøren

  • Coache i nye vaner og adfærd

  • Anerkende nye vaner og adfærd

  • Anerkende resultater og fastholde fokus

  • Deltage aktivt og være synlig/støttende ved kick-off og andre møder

  • Sikre en aftalt ramme for samspil og succeskriterier for samarbejdet med ambassadør.

     

Opsummering

Hvis du er scrollet herned, så velkommen til – her er den korte opsummering af de tre trin, der er afgørende for at få succes med ambassadører:

 

1. Sæt rammerne

Beslut, hvad rammerne er for konceptet. Det vil sige, at I skal afklare fx, hvem er ansvarlig for ambassadørerne, hvem sikrer fremgang i projektet, hvem evaluerer, hvor meget tid skal ambassadøren bruge på det, og hvor mange ambassadører skal der være per team/afdeling.

 

2. Vælg den rette profil

Find ud af, hvilke kompetencer jeres ambassadør skal besidde. Det gælder både personlige og faglige egenskaber (og der er inspiration længere oppe i artiklen).

 

3. Definér rolle og opgaver

Vælg, hvilken rolle og hvilke opgaver jeres ambassadør skal have, samt hvad lederens rolle er. Se eksempler ovenfor. 

 

Brug for hjælp til at få succes med ambassadører?

Hvis I har brug for vejledning eller nye perspektiver på at håndtere og definere ambassadørrollen, så tag endelig fat i os.

Ring eller skriv, og lad os få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe jer med at blive endnu bedre:

📧 contact@humanuniverz.com

📞 +45 33 93 63 23

 

Tak fordi du læste med!