Awareness  →  Desire  →  Knowledge  →  Ability  → Reinforcement


 

Det femte - og sidste - trin

Indtil videre har du bygget jeres forandringshistorie og fortalt vidt og bredt om de kommende forandringer. Organisationen har lysten til at implementere forandringerne. Medarbejdere og leder forstår hvordan de såvel forretningen bliver påvirket. De har tilpasset sig forandringen og har indført en succesrig implementering af ny adfærd og kompetencer. Nu kan du endelig gå tilbage til business as usual! Men forandring er konstant. Reinforcement er et hurtigt glemt komponent af forandringsprocessen. 

Det er nemt at tænke at reinforcement kun gælder som en påmindelse til at blive ved. Medarbejderne tænker stadig at det var bedre i gamle dage. Måske var det bedre, måske ikke - derfor har reinforcement tre mål. Først forandringen skal forankres. Påmindelsen om hvorfor vi kæmpede med forandring, holde lysten høj, sikre medarbejderen er bevidste om hvad der forventes af dem og de stadig har evnerne til at yde i en fagre ny verden. Dernæst er det tid til at se om forandringen faktisk ændrede noget. Måling af om jeres finansielle, kulturelle eller organisatoriske målsætninger er blevet nået er en nem måde, at vurdere om I er ved at være der og hvorfor ("Der er stadig mange ansatte, der bruger det gamle system, hvorfor vi har nået det finansielle mål"). 

 
 

Appreciation at Work

Til sidst, så er det tid til at anerkende, værdsætte og fejre. Alle vil gerne føle sig værdsat for det arbejde, de har gjort. Husk at kun dem, som forsøger, handler! Derfor er det vigtigt som forretning, at vise at indsatsen som medarbejderne har gjort er meningsfuld for virksomheden. Nu vil de fleste ledere sige - Hey! Jeg værdsætter da mine ansatte og kollegaer! - men genkender dé det? Ikke alle værdsættes på samme måde, og forsøget på at sige tak kan føles falsk.

Husk at der er en forskel på at anerkende performance og værdsætte en person. Husk HUMAN UNIVERZ bruger vi De 5 Værdsættelses Sprog til at hjælpe os med at værdsætte hinanden, men også hjælpe vores kunder til at skabe værdsættelse på deres arbejdsplads. De 5 Sprog for Værdsættelse er udviklet af Dr. Paul White til at vise, at forskellige personer foretrækker forskellige sprog:

  • Håndgribelige gaver

  • Kvalitetstid

  • Bekræftende ord

  • Tjenester

  • (Fysisk berøring)

Lær fra Dr. White om måder at vise værdsættelse på arbejdspladsen.