Kunsten at Opmuntre og Værdsætte Sine Kolleger eller Medarbejdere - På Den Helt Rigtige Måde

Kunsten at opmuntre og værdsætte sine kolleger eller medarbejdere – på den helt rigtige måde. Ofte vil vi vores omgivelser det bedste. Vi vil rigtigt gerne sige eller gøre noget for at opmuntre vore kolleger, men vi får travlt og glemmer det. Det kan hjælpe at få nogle praktiske tips og huskeregler, så vi får det gjort.

HVEM HAR BRUG FOR OPMUNTRING?

Teammedlemmer, som virker modløse

Har du kolleger, som har arbejdet hårdt på en opgave, der bare ikke fungerer? Eller en dygtig projektleder, hvis arbejde konstant bliver hæmmet af udefrakommende forhindringer? Hold øje med dem, der har et lidt trist ansigtsudtryk og kropssprog; de smiler ikke, de virker trætte (de sukker og stønner!) og de er mere pessimistiske end normalt. Mennesker, der er modløse, skal have indgydt mod!

Nøglepersoner i teamet, du ikke har råd til at miste

Undersøgelser viser, at næsten 80 % af de der frivilligt finder et nyt job rapporterer, at en af de væsentligste årsager til at de vil væk, er at de ikke føler sig værdsat. Vær opmærksom på at lade din leder og kolleger vide, at du værdsætter og påskønner dem, og det arbejde de udfører.

Kolleger, hvis arbejde du ville savne, hvis det ikke blev udført så godt som det gør

Glem ikke de pålidelige og stabile kolleger, som bare passer deres arbejde hver eneste dag. Fordi hvis de ikke gjorde det, ville dit arbejdsliv være en hel del mere besværligt!

Tips til at opmuntre på præcis den rigtige måde

Husk at, ikke alle skal opmuntres på samme måde

Når vi tænker på at værdsætte andre, tænker vi ofte på at bruge rosende ord. Og opmuntrende og værdsættende ord er da også vigtige for cirka 40 % af alle ansatte. Det betyder på den anden side, at der er 60 % som ikke sætter mest pris på ord, men i stedet på andre ”værdsættelses sprog”, som kvalitetstid, support/tjenester, gaver eller endda fysisk berøring, som et klap på skulderen eller en ”high five”.

Hvis du bruger ord, skal du være specifik

Du kan bruge denne ”formular”:

1. Brug deres navn. Som mennesker, kan vi kan godt lide at høre vores navne, og at folk taler personligt og direkte til os.

2. Vær specifik. Fortæl præcist hvad de har gjort, eller hvilke karaktertræk du sætter pris på (de fleste får ikke noget ud af at høre et generisk ”Godt gået!”)

3. Fortæl dem hvorfor det er vigtigt – for dig, for arbejdspladsen eller for kunderne. Det er denne del, der oftest går i glemmebogen. Vær sikker på, at de ved hvordan deres handlinger eller personlighed virker positivt på andre.

Find ud af hvilke handlinger konkret betyder noget for den enkelte

Vær sikker på, at du værdsætter dine omgivelser lige præcis på den måde, de kan lide. Det gælder lige meget om du bruger ord (roser dem mundtligt eller skriftligt, privat eller foran andre), eller hvis du gør dem en tjeneste (spørg dem hvad de har brug for, ikke hvad du tror de har brug for – og gør det på den måde de ønsker). Det er ikke alle af de, som værdsætter kvalitetstid, der sætter pris på én-til-én tid med deres leder (nogle elsker det, andre gør absolut ikke!); de sætter måske større pris på at ”hænge ud” med kollegerne til frokost. Hvis dine kolleger eller medarbejdere føler sig værdsatte, hvis du giver dem en gave, er det så en kaffe, et stykke chokolade, en biograf billet eller et blad om deres hobby? Bryder dine kolleger sig om fysisk berøring, en ”high five”, et fast håndtryk, et knus – eller slet ikke? Tænk over det.

Vi har alle brug for opmuntring og for at blive værdsat – men det skal være på rette tid, sted og måde!

Hvis du ikke kender dine kollegers (eller dit eget) favorit ”sprog”, og hvordan du og de helst vil værdsættes og opmuntres, giver vi dig mulighed for at tage en ”Værdsættelse Motiverer”- test.  Testen er pt. på engelsk og kommer på dansk i 2016. Testen koster DKK 100,- ekskl. moms. Bestil testen på ved at skrive en mail til contact@humanuniverz.com.